muokattu: 17.10.2024

Blogi: Hyvää vertaistuen päivää ja kiitos vertaistukija

Harvinaisen sairauden osuessa kohdalle vertaistuen saaminen on äärimmäisen tärkeää. Pelkästään yhteydenottojen määrää käsittelevät tilastot kertovat vertaistukipalveluiden tarpeesta ja lisäksi yhteydenotoista saadut kokemukset vahvistavat juuri tämän tyyppisen tuen tärkeyttä tuettavalle.

Sairastuessaan ihminen tarvitsee paljon erilaista apua ja tukea parantumisprosessinsa aikana. Tukea onkin usein saatavilla joko terveydenhuollon ammattilaisten tarjoamana tai sairastuneen ystävistä ja sukulaisista koostuvan verkoston kautta. Tuki ei kuitenkaan aina tavoita tarvitsijaansa, joko kiireen, puuttuvien resurssien tai puuttuvan henkilökohtaisen verkoston vuoksi. Silloin tarvitaan vertaistukitoiminnassa mukana olevien vertaistukijoiden apua. https://tuberkuloosi.fi/apua/vertaistuki/

Vertaistukija pystyy antamaan omaan kokemukseensa perustuvaa tukea. Hän on selviytynyt sairaudesta, mahdolliset vaikeudet sekä haasteet on voitettu. Hän on valmis auttamaan, hänellä on sydäntä ja aikaa tuettavalle. Hän on myös riittävän etäällä oleva vieras ihminen, jolle puhuminen, viestiminen ja herkistäkin asioista purkautuminen on helppoa ja turvallista.

Keskusteluista poimittua

Tuettavien kanssa käydyistä keskusteluista välittyy pettymystä, turhautumista ja sivuutetuksi tulemisen tunnetta, koska tarvittava tuki on joko jäänyt kokonaan saamatta tai se on ollut liian ohutta. Osa tuettavista kertoi tukijalleen saaneensa liian vähän tietoa sairaudesta, sen hoidosta ja parantumisesta, jääden yksin diagnoosin kanssa. Osa tuettavista koki sairaalassa osastolla eristyksissä olemisen haastavaksi ja vaikeaksi; yksinäisyys oli vahvasti läsnä, aiheuttaen ahdistusta, pelkoa ja jopa masennusta.

Vertaistukipalvelu – apua ja tukea kaikille

Onneksi moni tukea vaille jäänyt on löytänyt vertaistukipalvelut. Palvelua tarjoavat useat järjestöt sekä yhdistykset. Osa järjestöistä tarjoaa palvelua ainoastaan puhelimitse, osa järjestää tapaamisia ja useat ovat mukana TOIVO-vertaistukisovelluksessa. TOIVOsta löytyykin jo yli 60 palvelun tarjoajaa ja Filha on yksi näistä. Sovellus on helppokäyttöinen yhteydenpidon väline anonyymisti asioimiseen ajasta ja paikasta riippumatta: https://olkatoiminta.fi/toivo/tietoa-toivo-vertaistukisovelluksesta/

Olipa yhteydenpidon väline mikä tahansa, tärkeintä on, että tuettava saa apua ja tukea juuri silloin, kun sitä eniten tarvitsee. Tuen hakija itse päättää yhteyden alkamisen ja kuinka pitkään palvelua tarvitsee. Yhteydenpito voi olla kestoltaan kertaluontoinen tai se voi olla kuukausia kestävä keskustelusuhde.

Keskusteluiden sisällöistä yhteenvedon omaisesti voisi kiteyttää seuraavan: tuettava on helpottunut ja kiitollinen siitä, että on saanut purkaa tunteitaan ja tuntemuksiaan jollekin toiselle, joka ymmärtää juuri häntä ja hänen sairauttaan – suuri kiitos antamastasi tuesta vertaistukija!

Marianne Helander, hankevastaava, Filha ry

Näkökulmia keuhkoterveyteen –blogissa julkaistaan Filhan asiantuntijoiden sekä yhteistyökumppaneiden ajankohtaisia kirjoituksia keuhkoterveyden kysymyksistä.